آموزشگاه زکریا

بایگانی

آشنایی با دوره mbA

چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۵ ب.ظ



عنوان درس:  تبلیغات

 تعریف و هدف درس:  سالها پیش، جان وانامیکر در مورد تبلیغات گفته بود: مطمئن هستم که نیمی از بودجه‌ی تبلیغاتی، به هدر می‌رود. اما نمی‌دانم کدام نیمه! و با استفاده از این منطق، توضیح می‌داد و توجیه می‌کرد که حتی اگر بخشی از پول تبلیغات به هدر برود،‌ گزینه‌ی دیگری جز سرمایه‌گذاری بر روی تبلیغات نداریم.

با توسعه دانش تبلیغات و گسترش و ترویج ابزارهای ارزیابی و مانیتورینگ، این جمله را می‌توان اصلاح کرد. هنوز هم نیمی از بودجه تبلیغات و حتی بیشتر، به هدر می‌رود. با این تفاوت که آژانس‌های تبلیغاتی معمولاً می‌دانند کدام نیمه به هدر خواهد رفت. اما مشتریان،‌ همچنان بر اساس ایده‌ی وانامیکر، هزینه‌های هنگفت تبلیغاتی انجام می‌دهند بی‌آنکه از توانایی تحلیل و ارزیابی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی بهره‌مند باشند. درس تبلیغات‌، به مرور برخی مفاهیم در این حوزه می‌پردازد.

این درس برای چه کسانی طراحی شده و ارائه می‌شود؟  این درس برای سه گروه مخاطب اصلی طراحی شده است.

گروه اول کسانی هستند که این درس را به عنوان بخشی از دروس دوره MBA متمم می‌خوانند. طبیعتاً این گروه، بهتر است درس‌ها را به ترتیب و از ابتدا تا انتها بخوانند و تمرین‌های آنها را هم انجام دهند.

گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند برای شرکت یا محصول یا برند خود تبلیغ کنند. طبیعی است که این گروه، در صورتی که به فکر یک کمپین تبلیغاتی گسترده و جامع باشند،‌ به هر حال باید به سراغ آژانس‌های تبلیغاتی بروند. کمکی که در اینجا متمم می‌تواند انجام بدهد این است که این افراد، با مطالعه برخی از دروس، بر مفاهیم اولیه‌ی کمپین‌های تبلیغاتی تسلط داشته باشند و در جلسات مذاکره با آژانس‌های تبلیغاتی، در موضع ضعف قرار نگیرند. به هر حال باید بپذیریم که عمده‌ی آژانس‌های تبلیغاتی، مالکان رسانه هم هستند و این امر، طراحی کمپین‌های بدون سوگیری را برای آنها دشوار می‌کند. آگاهی از مبانی حوزه تبلیغات، کمک می‌کند که جلسات بین شرکتهای سفارش دهنده و آژانس‌های تبلیغاتی، برای طرفین اثربخش‌تر باشد.

گروه سوم هم آژانس‌های تبلیغاتی هستند. برای کسانی که در آژانس‌های تبلیغاتی کار می‌کنند، احتمالاً بسیاری از مطالب متمم در این باره، ساده یا تکراری خواهد بود. اما امیدواریم آنها هم بتوانند در برخی درس‌های این مجموعه، جریان‌های جدید و الگوهای تازه در حوزه تبلیغات را مشاهده و بررسی نمایند.

 برخی از منابع و مراجع مورد استفاده و استناد در تدوین این درس :

۱- Advertising Concept and Copy, Felton

۲- Advertisng Media Planning, Sissors

۳- Advertising Concept Book, Pete Barry

۴- Advertising, a very short introduction (Fletcher)

۵- کمپین تبلیغاتی، از برنامه ریزی تا اجرا – دکتر محمود دهقان طزرجانی

عنوان درس:  مدیریت ارتباط با مشتری

 درباره این درس:  در درس مدیریت ارتباط با مشتری، می‌کوشیم به جنبه‌های مختلف فرایند ارتباط با مشتری توجه داشته باشیم. همچنانکه در درس‌های بعدی اشاره خواهد شد، مدیریت ارتباط با مشتری به جریان‌های بسیار متفاوتی تقسیم شده است. از کسانی که آن را صرفاً به عنوان یک سیستم نرم افزای می‌شناسند تا کسانی که بیشتر به عنوان یک نوع فلسفه در کسب و کار به آن نگاه می‌کنند.

طبیعی است که در اینجا هم، متمم مانند همه‌ی دروس می‌کوشد ضمن توجه به ابزارها، تاکید بسیار جدی بر مدل ذهنی و فضای فکری حاکم بر مدیریت ارتباط با مشتری داشته باشد. چرا که اگر تسلط بر مدل ذهنی مدیریت ارتباط با مشتری وجود نداشته باشد، هر ابزاری هم صرفاً موجب تقویت و تکثیر اشتباهات قبلی خواهد شد.

ما در متمم به خاطر رایج بودن اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری، از همین اصطلاح استفاده می‌کنیم. اما همانطور که در درس‌های QCi اشاره شده است، اگر به انتخاب خودمان باشد، مدیریت مشتری را ترجیح می‌دهیم. این مفهوم عمیق‌تر و گسترده‌تر است و به ما یادآوری می‌کند که تمرکز بر مشتری باید در مرکز توجه استراتژی‌ها و تصمیم‌های کلان سازمان قرار گیرد.

قبل از خواندن مطالب این سری،‌ بررسی چه مطالبی می‌تواند مفید باشد؟ 

به طور مشخص نمی‌توان گفت که درس مدیریت ارتباط با مشتری، پیش نیاز مشخص دارد. از یک سو آشنایی با مفاهیم ارزش آفرینی و بازاریابی و استراتژی، می‌تواند کمک بسیار موثری برای فهم بهتر مطالب این درس باشد و از سوی دیگر، هر فردی می‌تواند به صورت مستقل، مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتری را بیاموزد و سپس به اتکای دانش و تجربه‌ی خود، بکوشد از آنها لباس مناسبی برای کسب و کار خود بدوزد.

اما حداقل پیشنهاد ما این است که اگر دروس مطرح شده مدیریتی در متمم را به ترتیبی که ما در دوره MBA متمم معرفی کرده‌ایم، مطالعه نمی‌کنید لااقل در هر یک از مطالب این درس، اگر ارجاعی به درسهای دیگر و مطالب مرتبط بود، حتماً برای مطالعه آنها وقت بگذارید. این کار قطعاً کیفیت یادگیری را افزایش می‌دهد و به تعبیری که ما در درس یادگیری اشاره کرده‌ایم،‌ به کریستالی شدن یادگیری کمک می‌کند.

مهم‌ترین منابع مورد استفاده در این درس: 

۱- Customer Relationship Management, Buttle

۲- Customer Relationship Management: Concept, strategy and tools, Kumar

۳- Salesforce (training materials)

۴- CRM: The foundation of contemporary marketing strategy, Roger Baran

۵- Marketing and Consumer Behavior (Edited and Published by Information Resources Management Association)

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی